استاندارد کفپوشهای ورزشی

حداقل الزامات و استاندارد کفپوشهای ورزشی از آنجا که علاوه بر الزامات فنی باید راحتی و ایمنی را برای ورزشکاران بهمراه داشته باشد، از اهمیت بالاتری برخوردار است.

استاندارد کفپوش ورزشی
نیروهای وارده به ورزشکار از سطح کفپوش (به صورت شماتیک)

کمیته استاندارد اروپا CEN بیش از ۲۰ سال تحقیق بر روی کفپوشهای ورزشی چندکاره انجام داده است. در این کار گروهی که جنبه بین المللی دارد، جلساتی را با کارخانه های تولید کننده، بهره برداران فضاهای ورزشی، فدراسیون های ورزشی و سازمانهای تحقیقاتی داشته اند و نهایتا در سال ۲۰۰۶ استاندارد EN 14904 برای کفپوش های ورزشی داخلی تدوین گردید. کمیته های استانداردی همانند DIN و BSI و ANFOR و NBI و UNE هم در تدوین اولین ویرایش این استاندارد دخیل بوده و همکاری داشتند. در خصوص استانداردهای کفپوش های ورزشی استاندارد ASTM F2772 نیز در سال ۲۰۰۹ توسط آمریکا تدوین شده است که می توانید آنرا مطالعه نمائید.
از آنجا که ورزش یک پدیده جهانی است، قوانین بازی ها و کیفیت سطوح ورزشی باید برای همه جا یکسان باشد و طبیعی است که کفپوش های ورزشی باید شرایط و ملزومات ورزشی انجام بازیها را علاوه بر الزامات فنی را برآورده سازند. استاندارد EN14904 به همین موضوع پرداخته است.
همانگونه که اشاره شد علاوه بر مشخصات فنی، الزامات ورزشی نیز باید در خصوص کفپوشهای ورزشی رعایت شوند. فاکتورهای مهم برای کفپوش ورزشی بشرح حداقل موارد زیر است:

– ایمنی
– جذب ضربه
– اصطکاک سطح کفپوش ورزشی
– مقاومت در برابر حریق
– انتشار مواد مضر در فضا
– مسطح و هموار بودن کفپوش
– رفتار توپ و ضریب برگشت آن
– مقاومت در برابر ضربه
– مقاومت چرخشی کفپوش

مشخصات، قیمت و خرید کفپوش آبی ورزشی | لینوم فلکس

اولین موضوع ایمنی است. اساس استاندارد اروپایی تعیین حداقل خصوصیات و سطح مورد نیاز برای کفهای ورزشی است که به سه گروه تقسیم شده است و از آنها به حداقل الزامات ایمنی برای ورزشکاران نام برده می شود. موارد راحتی ورزشکار همانند جذب ضربه، اصطکاک بهمراه موارد فنی همانند مقاومت در برابر حریق و انتشار مواد مضر در فضا برای ایمنی در نظر گرفته شده است. ایمنی یکی از مهمترین پارامترها در استاندارد برای سلامتی ورزشکاران در نظر گرفته شده است. یک کفپوش دارای برچسب CE نشان دهنده ضمانت و گارانتی رعایت الزامات ایمنی برای ورزشکاران است و همچنین دارنده کفپوش اطمینان دارد که برای سالها می تواند از آن استفاده نماید. اگر کفپوش ورزشی حداقل الزامات را رعایت کند روی آن برچسب CE چسبانده می شود. علاوه بر موارد گفته شده کفپوش ورزشی باید الزامات دیگری را هم برای دو گروه دیگر از داشته باشد. این موضوع شامل مشخصات ورزشی است همانند مسطح بودن سطح کفپوش، رفتار توپ و مشخصات فنی کفپوش همانند مقاومت در برابر ضربه و مقاومت چرخشی که در برابر توپ دارای چرخش از خود نشان می دهد. اگر یک کفپوش همه موارد را داشته باشد گواهینامه استاندارد EN 14904 به آن داده می شود.
با توجه به موارد گفته شده، حداقل الزامات، مقادیر قابل پذیرش و نحوه انجام آزمایش برای انواع کفپوش های ورزشی فضای داخلی باید طبق جدول زیر باشد (مبنای پذیرش استاندارد EN 14904-2006 می باشد).

شرح ردیف روش اندازه گیری حد پذیرشEN 14904-2006
مسطح بودن کف Levelness EN 13306-7 Distance 3m: Max. 6mmDistance 300mm: Max. 2mm
تغییر شکل عمودی Shock absorption EN 14809 ≤۵mm
جذب ضربه Shock absorption EN 14808 ۲۵-۷۵%
اصطکاک Friction EN 13036-4 ۸۰-۱۱۰
ضربه برگشت توپ Vertical ball behavior EN 12235 ۹۰%≤
براقیت چشمی Specular gloss ISO 2813 ۳۰%≥
بازتاب چشمی Specular reflectance EN 13745 characterisation
Resistance to indentation EN 1516 ۰٫۵ mm (after 24 hour)
مقاوم در برابر ضربه Resistance to impact EN 1517 ۸۰۰g≤
مقاومت در برابر بار چرخشی Resistance to rolling load EN 1569 ۱,۵۰۰N≤
پوشش Wear-synthetic ISO 5470 ۱,۰۰۰mg
Wear-Wood varnish ۸۰mg
مقاومت در برابر آتش Reaction to fire EN 13501 Class Ax-Fx
انتشار دود Smoke emission s1-s2
انتشار فرمالدهید Formaldehyde emission EN 717-1,2 ۰٫۱۲۴mg/m3
پنتاکلروپنول Pentachlorophenol EN 12673 ۰٫۱% (mass)
کنترل کیفیت کارخانه Factory Production Control ISO 9001 or equivalent ISO 9001 or equivalent

لازم به ذکر است سازمان استاندارد ایران براساس استاندارد بین المللی EN 14904، اقدام به تدوین استاندارد داخلی نموده است.