با سلام خدمت شما همراهان عزیز سایت فراورزش!

تقریبا همه ورزشکارا بعد از یک جلسه تمرین نسبتا سنگین، احساس درد و گرفتی توی عضلاتشون حس کردن.
علت این درد و گرفتی، پارگی ها و آسیب های ریزی هست که در پروتئین های انقباضی و غشای عضله رخ داده.

 حالا پاسخی که سیستم ایمنی بدن به این شرایط میده، مشابه پاسخی هست که به عفونت در یک بخش از بدن میده، یعنی نوتروفیل ها و ماکروفاژها به محل اسیب منتقل میشن و باعث ایجاد پاسخ های التهابی میشن. :

این پاسخ های التهابی و ریزآسیب ها باعث ترشح یکسری عوامل بیوشیمیایی به نام “سایتوکاین ها” میشن که اینها خودشون باعث ترشح یکسری عوامل رشدی عضله میشن. به طور کلی این شرایط به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد مسیرهای پیمارسانی بین سلولی میشن که منجر به رشد عضله میشن. اینها همه در طول زمان از طریق سازگار شدن عضله با شرایط فیزیولوژیک تمرین، باعث مقاوم شدن عضله دربرابر آسیب ها میشه و شما در جلسات آینده با اجرای جلسات تمرینی سنگین درد کمتر یا اصلا دردی احساس نخواهید کرد (این مبحث بسیار گسترده هست). درد عضلانی تاخیری معمولا ۲۴ ساعت پس از جلسه تمرینی ایجاد میشه و تا ۲ الی ۳ روز ادامه داره.

 توجه کنید اگر این درد و گرفتگی به حدی باشه که موجب اختلال در انجام امور روزانه شما بشه، و یا در شکل ظاهری عضله تغییری مشاهده کنید، مشاهده تجمع خون در زیر پوست و عدم توانایی در انقباض عضله، علائم آسیب عضلانی هستند که میتونه برای بدن شما مضر باشه و حتما باید به آسیب شناس ورزشی و همینطور به پزشک مراجعه کنید.

“موفق و تندرست باشید”

” هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع : Www.Faravarzesh.com “

مرجع مطلب: 

Www.Faravarzesh.com