با سلام خدمت شما همراهان عزیز سایت فراورزش!

اگر بخوایم یک تعریف کلی از سازگاری بگیم، میتونیم بگیم؛ پاسخ سلول های بدن به محرک های درونی و بیرونی مختلف. در واقع سلول های بدن ما نسب به محرک بیرونی و درونی مثل؛ گرسنگی، تشنگی، دمای محیط و فشار هوا و بیماری، داروها، مواد غذایی و … و همینطور فعالیت جسمانی، پاسخ هایی میدن که باعث ایجاد سازگاری می شن. مجموع این پاسخ های سلولی باعث ایجاد سازگاری هایی در بافت ها و اندام های مختلف بدن می شه!

یه مثال از سازگاری بخوام بزنم، اگر در یک منطقه سردسیر زندگی می کنید و  به جزیره کیش یا یک منطقه گرمسیر سفر کرده باشید، متوجه می شید که تحمل دمای هوا برای شما خیلی دشوار هست، در حالی که بقیه مردم اون منطقه به صورت عادی به فعالیت خودشون ادامه میدن و گرمای زیادی احساس نمی کنن، این نشون میده که بدن این افراد نسبت به دمای این محیط سازگاری لازم رو کسب کرده تا این افراد بتونن بدون هیچ مشکلی به فعالیت و کار خودشون ادامه بدن.

یا توی ماه رمضون توجه کردید که روزه گرفتن در چند روز اول مقداری سخت هست و بعد از چند روز بدن ما کمتر و کمتر احساس گرسنگی و تشنگی میکنه که این خودش نشون دهنده سازگاری بدن با شرایط روزه داری هست!

خب حالا اگر این سازگاری در پاسخ به عوامل طبیعی بیرونی مثل دمای محیط و فعالیت جسمانی و رژیم غذایی شکل بگیره، اسمش رو میزاریم سازگاری فیزیولوژیک و اگر در پاسخ به شراییط بیماری شکل بگیره، اسمش رو میزاریم سازگاری پاتولوژیک.

به طور مثال؛ فردی که فعالیت ورزشی انجام میده، حالا بسته به نوع فعالیت ورزشی که انجام میده (مقاومتی، استقامتی، …) اندازه و ضخامت دیواره قلب که یک بافت عضلانی هست، به میزانی افزایش پیدا میکنه و به دنبال اون حفرات و دریچه های قلب هم تا حدودی بزرگ میشن تا پاسخگوی خون رسانی به کل بدن در شرایط فعالیت ورزشی شدید باشن. این یک نمونه سازگاری ناشی از فعالیت ورزشی یا همون سازگاری فیزیولوژیک.

به طور مثال؛ فرد دیگری بر اثر بیماری پر فشاری خون، اندازه و ضخامت دیواره قلبش و به دنبال اون حفرات و دریچه های قلبش برای مقابله با فشاری که از طرف عروقش بر قلبش وارد میشه (ناشی از بیماری پر فشاری خون)، سازگاری کسب کرده و بزرگ شده که به این سازگاری ناشی از بیماری یا همون سازگاری پاتولوژیک گفته میشه!

سوالی که پیش میاد اینه که این دو فرد ورزشکار و بیمار هر دو یک سازگاری یکسان کسب کردن، پس قلب هر دو نفر سالمه و با قدرت کار میکنه! اما نه انیطور نیست!! در سازگاری های تغییرات دیگری هم رخ میده که باعث میشه سازگاری های فیزیولوژیک برای ما مفید واقع بشن و سازگاری های پاتولوژیک مضر!!

در فرد ورزشکار همزمان با بزرگ شدن قلب و افزایش ضخامت دیواره قلب، عروق کرونری که مسئول خونرسانی به خود عضله قلب هستن، در اثر سازگاری فیزیولوژیک افزایش پیدا می کنن و خون رسانی به بافت قلب به میزان کافی انجام میگیره اما در فرد بیمار این اتفاق نمیوفته و عضله قلب در فرد بیمار رفته رفته ضعیف و ضعیف تر میشه!

“موفق و تندرست باشید”

” هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع : Www.Faravarzesh.com “

مرجع مطلب: 

https://www.biologyonline.com/dictionary/physiological-adaptation

Fundamentals of Exercise Physiology : For Fitness, Performance, and Health Book