پنجاه و شش سال پیش یوشینوری ساکای با مشعلی که در دست داشت آتشدان بازی های المپیک ۱۹۶۴ توکیو را روشن کرد تا این رویداد نمادی از امید و نوسازی لقب گیرد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت کمیته بین المللی المپیک؛ بازی های المپیک ۱۹۶۴ توکیو که بعنوان سمبل امید پس از جنگ جهانی دوم شناخته می شود؛ حضور سمبلیک خود را در جنگی دیگر و در توکیو۲۰۲۰ مجددا تجربه خواهد کرد؛جنگی که امروز با ویروس سریع الانتشار کووید ۱۹ جان بسیاری از مردم جهان را گرفته است.
توکیو۲۰۲۰ و بازی های ۱۹۶۴ هر دو به مثابه نمادهایی از مقاومت و امید شناخته می شوند و نقاط مشترک قابل توجهی با یکدیگر دارند. ۶ مکان منتخب از بازی های ۱۹۶۴ در توکیو ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار خواهند گرفت هرچند بازسازی های نوین و مدرن در ساختار آنها بصورت اجتناب ناپذیر صورت گرفته است.
توماس باخ،رئیس کمیته بین المللی المپیک ۶ ماه قبل و طی مراسم روشن کردن مشعل المپیک یادآورشد که ژاپن بعنوان نقطه عطف بازی های المپیک در قاره آسیا آغازی نوین از صلح و پویایی را در میان خانواده ملت های جهان به تصویر کشیده است. حامل مشعل المپیک در آن سالهای دور نیز اتفاقی انتخاب نشده بود؛ یوشینوری ساکای در نخستین روز از بمباران هسته ای هیروشیما چشم به جهان گشود تا حضورش بعنوان حامل مشعل المپیک؛ روشنی بخش امید و نوسازی در بازی های المپیک باشد.
توکیو۱۹۶۴ رویدادی است که با آغاز برترین تکنولوژی های روز جهان مانند مونوریل و قطارهای سریع السیر تمام برقی مدرنیته ژاپنی را در آن زمان به جهان معرفی کردو هم اکنون در توکیو۲۰۲۰ با رباتهای فوق پیشرفته خود همواره تفاوت را رقم زده است.