با سلام خدمت شما همراهان عزیز سایت فراورزش! 

ترشح هورمون ها در بدن ما دارای یک ریتم شبانه روزی هستن. یعنی مقدارشون در طول شبانه روز تغییر میکنه! عوامل زیادی مثل فعالیت ورزشی، خواب، رژیم غذایی و حتی طول روز (در فصل های مختلف) میتونه بر این ریتم و میزان تغییرات هر یک از هورمون ها اثر بزاره. در این پست ارتباط خواب و ترشح هورمون رشد رو به زبون خیلی ساده توضیح میدیم. 

حالا چند نکته درباره خواب بگم خدمتتون…

خواب ما در واقع شامل دو بخش nREM (خواب بدون حرکت سریع چشمها) و REM (خواب ب حرکت سریع چشمها) میشه. بخش nREM بر اساس میزان عمق خواب به ۴ سطح تقسیم میشه … 

بخش nREM، سه چهارم (۷۵%) از چرخه خواب مارو تشکیل میده!

 ۲۵% باقی مانده رو هم بخش REM تشکیل میده! در طول شب هر ۱/۵ ساعت ما وارد بخش REM میشیم، موقعی که خواب میبینم، در واقع دراین بخش از خواب قرار داریم!! 

 

در طول خواب شبانه، معمولا ۴ الی ۵ مرتبه این چرخه تکرار میشه!

و حالا سوال اینجاست که هورمون رشد در کدوم مرحله ترشح میشه؟؟؟

چرا میگن ساعت ۱۰ شب به تخت خواب برید؟؟؟

همونطور که در اسلایدهای قبل، گفتیم که ترشح هورمون ها در طول شبانه روز، ریتم خاصی دارن و در ساعات خاصی افزایش و کاهش پیدا می کنن! از طرفی برخی از هورمون ها، با هم تعامل و همکاری دارن، پس زمانی یک هورمون میتونه به خوبی وظیفه خودش رو انجام بده تا بدن در شرایط مناسب و شرایط برای ترشح سایر هورمون های همکار مهیا باشه!

تحقیقات نشون دادن که حدود ساعت ۱۰ شب، به دلیل فراهم شدن شرایط بدن برای ترشح هورمون رشد (یکی از عواملی که این شرایط رو ایجاد میکنه، کاهش هورمون کورتیزول (هورمون استرس) بهتره افراد برای خوابیدن آماده بشن تا هرچه زودتر در  عمیق ترین مرحله خواب (مرحله ۳، بخش nREM) قرار بگیرن. در این مرحله، با توجه به شرایطی که برای بدن ایجاد میشه، ترشح هورمون رشد اوج میگیره و اثرگذاریش بر بدن افزایش پیدا می کنه! 

نکته: در طول خواب شبانه، مقادیر هورمون رشد، به صورت مداوم بالا نیست! بلکه به صورت ضربانی در طول شب ترشح میشه!

سوال: حالا اگر شب نخوابیم یا دیر بخوابیم چه اتفاقی می افته:

از اونجایی که خواب، خودش عامل تحریک ترشح هورمون رشد هست، اگر ما شب ها نخوابیم، خواب عمیق و با کفیت نداشته باشیم یا دیر بخوابیم، بدن در شرایط مساعدی نیست تا هورمون رشد به میزان کافی ترشح بشه و وظایفش رو به خوبی اجرا کنه… و همینطور ریتم طبیعی ترشح هورمون رشد به هم میخوره!

نکته: خیلیا فکر میکنن چون سنشون بالاست و مرحله بلوغ رو پشت سر گذاشتن، هورمون رشد دیگه براشون فایده ای نداره، یا اینکه فکر میکنن هورمون رشد فقط باعث رشد میشه!! اما این اشتباهه!

درسته که با افزایش سن مقادیر هورمون رشد در بدن انسان کاهش پیدا می کنه! اما! هورمون رشد در بدن کودکان و نوجوانان بیشتر موجب رشد و تکامل جسمانی میشه و در بدن بزرگسالان بیشتر موجب ترمیم و بهبود سلامت جسمانی میشه! پس در هر سنی ما به هورمون رشد نیاز داریم!!!

توجه! مقادیر ترشح هورمون رشد رو در صورت خوابیدن به موقع و نخوابیدن مقایسه کنید!!

نکته: این یک نمومه بررسی سطوح هورمون رشد هست که بر روی ۲۷ مرد سالم، غیر سیگاری، با شاخص توده بدنی ۲۰ تا ۲۶ که هیچ مشکلی در رابطه با خواب شبانه ندارن و هیچ گونه دارویی خاصی مصرف نمیکنن، رو نشون داده.

“موفق و تندرست باشید”

” هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع : Www.Faravarzesh.com “

مرجع مطلب: 

Kim, T. W., Jeong, J. H., & Hong, S. C. (2015). The impact of sleep and circadian disturbance on hormones and metabolism. International journal of endocrinology۲۰۱۵.

Carley, D. W., & Farabi, S. S. (2016). Physiology of sleep. Diabetes Spectrum۲۹(۱), ۵-۹٫