با سلام خدمت همه شما همراهان عزیز سایت فراورزش!

شاید خیلی از افراد نگاه ساده و سطحی به “خواب” داشته باشن و از هزاران اعمال فیزیولوژیکی که در بدن و قلب و مغز ما در طول خواب اتفاق می افته بی اطلاع باشند.

اگر بخوام یک تعریف از خواب ناکافی خدمت شما عرض کنم، باید بگم که تعریف خواب ناکافی برای هر محدوده سنی متفاوت هست! در واقع خواب ناکافی یعنی خوابیدن کمتر از میزان مورد نیاز هر فرد با توجه به سن فرد در طول شب. در ادامه میزان مورد نیاز خواب افراد در سنین مختلف رو خواهم گفت.

خب! از اونجایی که در طول مدت زمانی که ما خواب هستیم فعل و انفعالات زیادی در بدن ما اتفاق می افته، اگر ما خواب ناکافی داشته باشیم، بدن ما به خوبی نمیتونه وظیفه خودش را در حین خواب انجام بده و در انجام این فعل و انفعالات فیزولوژیک اختلال ایجاد می شه و در طولانی مدت که خواب ناکافی داشته باشیم یکسری بیماری ها و عارضه های جسمی و روحی به سراغ ما میاد که ما در این پست به چندتا از مهمترین اونها اشاره می کنیم:

چاقی و اضافه وزن: چندین مطالعه ارتباط بین خواب ناکافی و چاقی رو نشون دادن. در طول خواب هورمون  های مختلفی در بدن ترشح میشه که باعث تنظیم سوخت و ساز بدن و یکسری تغییرات دیگه میشن که بر توده چربی بدن اثر گذار هستن و خواب ناکافی باعث افزایش توده چربی و در نتیجه چاقی میشه!  

دیابت: خواب کافی از طریق اثراتی که بر سطوح قند خون، هورمون انسولین و سایر هرومونها میزاره باعث میشه که در طول خواب سطوح قند خون در سطح نرمال حفظ بشه. خواب ناکافی باعث کاهش حساسیت گیرنده های انسولین و در نتیجه ابتلا به دیابت نوع ۲ میشه.

بیماری قلبی-عرقی: در طول خواب ضربان قلب، فشار خون و فشار وارد بر عروق کاهش پیدا می کنه و به نوعی میشه گفت سیستم قلبی – عروقی در طول خواب  استراحت می کنه. در نتیجه خواب ناکافی در طولانی مدت می تونه ریسک بیماری های قلبی-عروقی و افزایش عوامل شیمیایی التهالبی رو افزایش بده!!

سیستم ایمنی: در طول خواب عواملی در بدن ترشح می شن که موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی میشن و در صورت داشتن خواب ناکافی، عملکرد سیستم ایمنی کاهش پیدا میکنه!!

این نکته رو بگم که کیفیت خواب هم، بسیار بر سلامتی موثر هست، به طور مثال اگر شما به مدت ۸ ساعت در طول شب بخوابید، اما در طول این ۸ ساعت به دلایل مختلفی چند بار بیدار شوید و مجددا بخوابید، کیفیت خواب شما در طول این ۸ ساعت پایین بوده! پس همیشه علاوه بر خواب کافی، خواب با کیفیت را هم مدنظر قرار دهید.

نکته آخر: همانقدر که خواب کافی و خواب با کیفیت برای سلامتی ما مهم هست، به موقع خوابیدن هم بسیار بسیار مهم هست، در ساعات مختلف شب که ما در خواب هستیم، اعمالی در بدن ما رخ میده که اگر ما شب ها تا دیروقت بیدار باشیم انجام این اعمال با اختلال مواجه می شود. در پست بعدی در اینباره صحبت خواهیم کرد…

“موفق و تندست باشید”

” هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع : Www.Faravarzesh.com “

مرجع مطالب: 

https://www.healthline.com/health/insomnia