با سلام خدمت شما همراهان عزیز سایت فراورزش!

سوال: قبل از فعالیت ورزشی، فرد دیابتی چه اقداماتی بایستی انجام بده:

قدم اول:

اگر مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ هستین، مهمترین کار قبل از شروع فعالیت ورزشی اطمینان از سلامت جسمانی، از جمله سلامت قلب و عروق، سیستم عصبیه. پس باید با مراجعه به پزشک و انجام معاینات لازم، اجازه فعالیت ورزشی رو از پزشک متخصص بگیرید. 

قدم دوم: قبل از شروع فعالیت ورزشی، فرد دیابتی بایستی میزان قند خونش رو اندازه گیری کنه، که با توجه به راهنمای زیر باید عمل کنه:

سوال: چه نوع فعالیت ورزشی با چه شدت و مدت زمانی بهتر است انجام دهیم؟

با توجه به میزان فعال بودن و سطح آمادگی جسمانی فرد، فعالیت های ورزشی با شدت و مدت متفاوت بایستی اجرا بشه. نکته مهم اینه که فعالیت جسمانی باید برای فرد دیابتی لذت بخش باشه و جنبه تفریح هم داشته باشه! فعالیت هایی که افراد دیابتی می توانند انجام بِدَن: 

توجه: حین فعالیت، حتما یک خوراکی قندی همراه خودتون داشته باشین تا اگر دچار افت قند ناگهانی شدین، مصرفش کنید. یادتون نره اگر به اون سطح از آمادگی جسمانی رسیدین که فعالیت های ۱ ساعته یا بیش از یک ساعت انجام می دید، هر ۳۰ دقیقه قند خونتون رو چک کنید!

سوال: چه زمانی در روز فعالیت ورزشی انجام دهیم؟

ببنید، افراد دیابتی حتی در حالت ناشتا (قبل از صبحانه) هم میتونن فعالیت ورزشی داشته باشن، اما مهم، میزان قند خون اون شخصه که تعیین میکنه، یک فعالیت رو شروع کنیه یا نه! اما معمولا فعالیت، ۱ الی ۲ ساعت پس از وعده غذایی توصیه میشه، که باز این هم به حجم و ترکیب ماده غذایی بستگی داره، به طور مثال؛ اگر وعده غذایی پر حجمی رو با میزان کربوهیدرات بالا مصرف کرده باشین، قطعا باید برای تخلیه معده و قرار گرفتن قند خون در محدوده مجاز برای فعالیت ورزشی، حدودا ۳ الی ۴ ساعت صبر کنین.

توجه: اگر انسولین یا داروی محرک انسولین مصرف می کنین، حتما توجه کنید که قبل از اینکه میزان انسولین در خونتون به اوج خودش برسه یا پس از اینکه از اوج خودش عبور کرد، فعالیت ورزشی رو شروع کنید، چون ممکنه حین فعالیت دچار افت قند بشین.

سوال: چه نکات دیگه ای باید رعایت بشه؟

اگر تازه می خواین فعالیت ورزشی رو شروع کنین، با رعایت تمام نکاتی که در اسلاید قبل گفته شد، بهتره از یک فعالیت تفریحی با مدت زمان ۱۰ دقیقه شروع کنین، بعد به تدریج مدت فعالیت رو افزایش بدید، همینطور به سطح مطلوبی از آمادگی جسمانی و قلبی عروقی که رسیدید، می تونید فعالیت هایی با شدت بالا هم انجام بدید اما با مدت زمان کم.

توجه: فعالیت های شدید، با تغییرات هورمونی که ایجاد می کنن، میتونن باعث افزایش قند خون بشن، پس در حین اجرای فعالیت های شدید، قند خونتون رو چک کنید.

توجه: سعی کنید هر روز در یک تایم مشخص فعالیت کنید تا بدن یک ریتم یکسانی رو در ورند متابولیسم خودش حفظ کنه. به عبارت دیگه، اون زمانی که احساس می کنید ورزش بهتون حس بهتری میده (البته با رعایت نکات)، هر روز در همون تایم ورزش کنید.

سوال: بعد از چه مدت مصرف داروها رو کاهش بدیم؟

بعد از مدتی فعالیت ورزشی منظم، سوخت ساز بدنتون بهبود پیدا می کنه، همینطور حساسیت بدنتون نسبت به انسولین افزایش پیدا می کنه، و کمتر با افزایش قند خون غیرنرمال مواجه می شین. در نتیجه با مشورت و اجازه پزشک، می تونید دوز داروی مصرفیتون رو کاهش بدید تا جایی که بتونید به طور کامل دارو رو قطع کنید. 

نکته مهم: سعی کنین به صورت گروهی ورزش کنین یا حداقل یک فرد که از بیماری شما مطلع هست، همراه شما باشه یا حداقل اگر در پارک ورزش می کنین، یک کارت حاوی اطلاعاتی راجع به نوع دیابت شما و داروهای مصرفیتون، همراه داشته باشین.

نکته مهم: مصرف آب را قبل، حین و بعد از فعالیت ورزشی فراموش نکنید، چرا که مصرف آب به حفظ غلظت خون در حد نرمال و بهبود متابولیسم بدن میشه.

نکته مهم: اگر به تازگی فعالیت ورزشی رو شروع کردین و تصمیم دارین به طور مثال ۳۰ دقیقه فعالیت داشته باشین، اما این مدت زمن فعالیت برای شما خسته کنندست، می تونید اون رو به دو بخش ۱۵ دقیقه ای در صبح و بعدازظهر تقسیم کنید. 

جمع بندی

  • در تمام موارد با پزشک معالج خود مشورت کنین.
  • به جز متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دارای کد نظام پزشکی و دارای صلاحیت، از هیچ فرد دیگه ای برنامه تغذیه نگیرید.
  • طراحی برنامه تمرین خودتون رو حتما به یک متخصص فیزیولوژی ورزش دارای صلاحیت و تجربه کاری با بیماران دیابتی، بسپارین.

“موفق و تندرست باشید”

” هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع : Www.Faravarzesh.com “

مرجع مطالب: 

https://dtc.ucsf.edu/living-with-diabetes/activity-and-exercise/exercise-guidelines-faqs/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/in-depth/diabetes-and-exercise/art-20045697

https://www.webmd.com/diabetes/exercise-guidelines

https://www.webmd.com/diabetes/exercise-guidelines

https://www.diabetesmotion.com/post/2015/01/23/what-is-the-best-time-of-day-to-exercise-with-diabetes

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150218123849.

htmhttp://www.diabetesincontrol.com/the-best-time-to-exercise-for-type-2-diabetes/