با سلام خدمت شما همراهان عزیز سایت فراورزش!

همه چیز درباره بشقاب غذای من

بشقاب غذای سالم، حاصل جدیدترین تحقیقات انجام شده در دنیا می باشد که توسط دانشکده پزشکی و دانشکده بهداشت دانشگاه هاروارد تدوین شده است و راهنمایی برای انتخاب مواد غذایی سالم در قالب انرژی مورد نیاز شماست.

این بشقاب جایگزین هرم غذایی قدیمی تدوین شده توسط دپارتمان کشاورزی امریکا (USDA) است و جدیدترین راهکارهای تغذیه سالم را ارائه می دهد.
تمرکز اصلی این الگوی غذایی بر کیفیت مواد غذایی مصرفی و انتخاب گروه های غذایی سالم است.
شما می توانید یک نمونه از این بشقاب را طراحی کرده و روی درب یخچال خود نصب کنید.
براساس شرایط سنی، جنسی و فیزیولوژیک ممکن است مقادیر توصیه شده اندکی تفاوت پیدا کند ولی الگوی کلی همان چیزی است که در تصویر بالا مشاهده می کنید.
گروه های غذایی در این الگو به صورت زیر هستند:
قسمت سبز رنگ بشقاب، نشان دهنده ی گروه سبزیجات می باشد.

بیش از یک چهارم بشقاب غذایی روزانه تان را به سبزیجات متنوع اختصاص دهید. هر چه تنوع بیشتر، دریافت ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان های گوناگون بیشتر!
سبزیجات نشاسته ای نظیر سیب زمینی، باقلا، نخود فرنگی، ذرت و کدو حلوایی در گروه نان و غلات طبقه بندی می شوند.

رنگ قرمز متعلق به گروه میوه هاست. سعی کنید انواع میوه های رنگارنگ را در بشقاب غذای خود جای دهید.گروه نان و غلات با رنگ قهوه ای نشان داده شده است.

برای پر کردن این قسمت از بشقابتان از غلات کامل ( سبوس دار) مانند نان های تهیه شده با آرد کامل ( سنگگ، جو)، دانه جو و گندم کامل، برنج قهوه ای و ماکارونی سبوس دار کمک بگیرید.
سبوس نوعی فیبر رژیمی است که محتوی ویتامین ها و املاح مختلفی بوده و در تنظیم قند خون، چربی خون، کنترل اشتها و افزایش حرکات روده تاثیر بسزایی دارد.

دقت داشته باشید که غلات ساده و تصفیه شده مانند انواع کیک، شیرینی جات، برنج و نان سفید در این گروه قرار نمی گیرند.
در صورت مصرف غلات تصفیه شده، استفاده از سبزیجات، سالاد و حبوبات بیشتر توصیه می شود.
کمتر از یک چهارم باقیمانده بشقاب خود را با منابع پروتئینی پر کنید.
انواع گوشت های سفید و قرمز، تخم مرغ، حبوبات، سویا، پنیر و آجیل خام در این بخش جای دارند.نکته قابل توجه این است که مصرف انواع پنیر های پر چرب ( پنیر خامه ای، پنیر پیتزا و…) و گوشت قرمز محدود شود.

از مصرف فرآورده های گوشتی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس تا حد ممکن بپرهیزید.

در حالی که همه گروهها تحت تأثیر بیماری همه گیر COVID-19 قرار دارند ، سالمندان ، اقلیت های کم سابقه و افرادی که شرایط پزشکی اساسی دارند بیشترین خطر را دارند. میزان بالای مصرف رژیم های غذایی حاوی چربی های اشباع شده ، قندها و کربوهیدرات های تصفیه شده (به طور کلی به عنوان رژیم غذایی غربی ، WD) در سراسر جهان ، به شیوع چاقی و دیابت نوع ۲ کمک می کند و می تواند این جمعیت را در معرض خطر ابتلا به شدید COVID قرار دهد. -۱۹ آسیب شناسی و مرگ و میر. مصرف WD سیستم ایمنی ذاتی را فعال کرده و ایمنی سازگار را مختل می کند و منجر به التهاب مزمن و اختلال در دفاع میزبان در برابر ویروس ها می شود. علاوه بر این ، التهاب محیطی ناشی از COVID-19 ممکن است عواقب طولانی مدت در آنهایی که بهبود می یابند ، به وجود آید که منجر به شرایط مزمن پزشکی مانند زوال عقل و بیماری عصبی شود ، احتمالاً از طریق مکانیسم های عصبی التهابی که با یک رژیم غذایی ناسالم ترکیب می شود. بنابراین ، اکنون بیش از هر زمان دیگر ، دسترسی گسترده تر به غذاهای سالم باید از اولویت های اصلی برخوردار باشد و افراد باید نسبت به عادات غذایی سالم توجه داشته باشند تا حساسیت و عوارض طولانی مدت ناشی از COVID-19 را کاهش دهند.

“موفق و تندرست باشید”

” هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع : Www.Faravarzesh.com “

مرجع مطلب: 

Www.health.harvard.edu