با سلام خدمت شما همراهان عزیز سایت فراورزش

بیماری میاستنی گراویس

میاستنی­گراو نام یک بیماری است. در این بیماری فرد دچار خستگی عضلانی زودرس می­شود.  به این معنی که فرد مبتلا اول صبح که از خواب برمی­خیزد تقریبا هیچ مشکلی ندارد، ولی با فعالیت اندکی عضلاتش خسته و ضعیف شده و توان کاری خود را از دست می دهد. این ضعف عضلانی در مراحل اولیه معمولا فقط در یک گروه از عضلات، نظیر عضلات نگه دارنده پلک، وجود دارد. بنابراین اولین شکایت بیمار ممکن است افتادگی پلک­ها در طول روز باشد. این ضعف ماهیچه­ای هنگام فعالیت افزایش می­یابد و در دوره استراحت کاهش پیدا میکند. ضعف عضلانی در این بیماری با کار کشیدن از عضله بدتر می شود و با استراحت تخفیف می یابد، به همین دلیل ضعف عضلانی می تواند ایجاد و ناپدید شود.اگرچه میاستنی گراویس میتواند بر هر ماهیچه­ی ارادی تاثیر بگذارد اما بیشترین اختلال را بر ماهیچه­های کنترل کننده­ی چشم، عمل بلع، حرکت پلک­ها و حالت صورت وارد میکند. در بیشتر موارد اولین علامت بیماری ضعف ماهیچه­های چشم است که موجب دو بینی هم میشود؛ در دیگر موارد امکان دارد اشکال در بلع یا اختلال در صحبت کردن اولین نشانه های ظهور این بیماری باشند. درجه شدت و ضعف ماهیچه­های درگیر میاستنی گراویس بین بیماران مختلف تفاوت­های عمده­ای دارد که دامنه آن از ضعف محدود به ماهیچه­های چشم (میاستنی چشمی) تا ضعف اکثر  ماهیچه ها که گاهی شامل ماهیچه های تنفسی هم می­شود که ممکن است بیماری به فلج شدن کل بدن و عدم توانایی تنفس منجر شود.

 

علل و عوامل

میاستنی گراو یک بیماری خودایمنی بوده که در آن سیستم ایمنی (که به طور طبیعی بدن را از عفونت­ ها محافظت می کند) به  اشتباه خودش را مورد حمله قرار می دهد.  افراد مبتلا به این بیماری در مسیر پیام­های عصبی که از اعصاب به ماهیچه­ها عبور می کنند، دچار نقص می­شوند. ماهیچه­ها به درستی تحریک نشده، در نتیجه به خوبی منقبض نمی گردند و به راحتی خسته و ضعیف می شوند. ماده ای که وظیفه انتقال پیام از عصب به عضله را در بدن بر عهده دارد “استیل کولین” نام دارد. در بیشتر مبتلایان به این بیماری، موادی به نام آنتی بادی ساخته شده و گیرنده­های استیل کولین روی سطح عضله را مسدود کرده، تغییر داده یا تخریب می کنند. در نتیجه استیل کولین نمی تواند به گیرنده متصل شده و عضله توانایی کمتری برای انقباض دارد. دلیل اینکه چرا سیستم ایمنی بدن شروع به ساخت آنتی بادی های غیرطبیعی علیه گیرنده­های عضله می کند، ناشناخته است. این آنتی بادی­ها در بخش­های مختلفی از سیستم ایمنی که شامل مغز استخوان، خون، غدد لنفاوی و غده تیموس می باشد، ساخته می شوند. هرچند تصور می شود تیموس منبع اصلی آنتی بادی­های غیرطبیعی باشد.

علائم و نشانه­ ها :

  1. ضعف عضلانی مشخص ترین علامت بیماری است. ضعفی که با فعالیت بیشتر می­شود و با استراحت کمتر می­شود.
  2. مشکلات چشمی از قبیل دو بینی (دوتایی دیدن اشیاء) و افتادگی پلک که در ۶۰ % موارد دیده میشود.
  3. ناتوانی در انجام فعالیت­هایی که نیاز به استفاده از عضلات پا یا بازو دارد ( بالارفتن از پله، شانه کردن مو)
  4. به زحمت نفس کشیدن به دلیل ضعف ماهیچه­های تنفسی
  5. ضعف ماهیچه­های صورت، گلو و گردن که ممکن است باعث اشکال در صحبت کردن ، جویدن و بلعیدن شود.
  6. در ۱ % بیماران، اختلال در عملکرد سیستم تنفسی مشاهده می شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد و باید بیمار در بیمارستان بستری شود و به دقت تحت کنترل و نظارت تیم درمانی قرار گیرد ؛ در مواردی ممکن است نیاز به دستگاه تهویه مکانیکی وجود داشته باشد. این نشان­ها اغلب بلافاصله به عنوان میاستنی گراویس تشخیص داده نمیشوند و تشخیص این بیماری ممکن است تا بیش از یک سال به طول بیانجامد .استرس و عفونت از جمله عواملی است که ممکن است علایم را شدت ببخشد با این وجود زمان­هایی نیز وجود دارد که بیمار ھیچ علامتی ندارد و اصطلاحاً در دوره بهبودی قرار می گیرد که البته پس از آن ممکن است یک دوره عود علائم وجود داشته باشد.

 

عوامل تشدید کننده علایم میاستنی

بعضی فاکتورها باعث می شود که علایم بیماران شدید شود .این عوامل عبارتند از:

  1. خستگی
  2. استری
  3. بیماری تب­دار
  4. گرمای زیاد
  5. بعضی انتی بیوتیک­ها
  6. بعضی داروهای کنترل فشار خون مانند بتابلوکرها

 

روش تشخیص بیماری

غیرمعمول نیست که تشخیص این بیماری به تاخیر بیفتد، به این دلیل که ضعف عضله اغلب خیلی به تدریج شروع شده و می­تواند در ابتدا ملایم باشد. آزمایشات انجام شده توسط پزشکان ممکن است وجود ضعف عضله را شناسایی کرده و به تشخیص کمک کند.

آزمایشاتی کھ ممکن است انجام شود شامل موارد زیر می باشد:

  • آزمایش خون: می تواند آنتی بادی غیرطبیعی را شناسایی کرده و در بیشترین موارد تشخیص را تایید می کند.
  • نوار عصب و عضله: ممکن است در مواردی که تشخیص واضح نباشد، مورد نیاز باشد.
  • تست تنسیلون :دارویی به اسم تنسیلون به بیمار تزریق می شود ؛ دارو بطور موقت باعث برگرداندن قدرت عضلانی می شود. پاسخ مثبت به دارو ، تشخیص را تائید می کند.
  • سی تی اسکن: تصویربرداری از قسمت فوقانی سینه برای بررسی اندازه و شکل غده تیموس ممکن است انجام شود.
  • تست­ های تنفسی: در افرادی که ضعف عضلات سینه دارند انجام می ­شود.

جهت دانلود روی لینک زیر کلیک نمایید.