تاثیر رابطه جنسی بر ورزشکاران

یکی از مواردی که همیشه در بین محققین علم ورزش مورد بحث بوده، تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی و ورزشکاران است. راندمان خوب ورزشی بسته به عوامل زیادی است که یکی از این عوامل ارتباطات جنسی ورزشکار است. بعضی از مربیان ورزش بر این عقیده اند که ورزشکار قبل از مسابقات خود بهتر است رابطه جنسی نداشته باشد. آنها می گویند پس از رابطه جنسی، مقدار تستوسترون در بدن ورزشکار کاهش پیدا می کند و کاهش این هورمون باعث کاهش خوی جنگندگی و کاهش انرژی او می شود.

تحقیقات زیادی در این رابطه صورت گرفت اما هرگز به یک رابطه معنی دار نرسید.هنوز مشخص نشده است که اگر ورزشکار قبل از مسابقات رابطه جنسی داشته باشد، کارایی او کم می شود یا خیر اما چیزی که مشخص است رابطه جنسی، بر روی عملکرد هوازی ورزشکار تاثیر دارد.

رابطه جنسی بر ورزش تاثیر مثبتی دارد یا منفی؟

ممکن است پس از رابطه جنسی شاهد راندمان پایین ورزشکار شویم اما این کاهش عملکرد می تواند عوامل مختلفی داشته باشد.

دلایل افت عملکرد ورزشکار قبل از مسابقه:

  • کاهش میزان خواب ورزشکاران

  • استرس زیاد

  • مصرف مواد مخدر

  • مصرف مشروبات الکلی

رابطه جنسی به تنهایی تاثیر منفی بر عملکرد ورزشکار ندارد و حتی ثابت شده است رابطه جنسی می تواند آرامش روانی را برای فرد به وجود آورد. نباید این رابطه در دوره مسابقات مخصوصاً اگر طولانی مدت باشد، حذف شود. در حقیقت ورزشکار باید بتواند به زندگی عادی خود در دوران مسابقات ادامه دهد. بهتر است ورزشکار به جای دوری کردن از رابطه جنسی از رفتارهای ناسالم جانبی پرهیز کند مانند استعمال دخانیات و الکل و مصرف مواد مخدر.

آیا بعد از ورزش رابطه جنسی خوب است؟

بهتر است حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت بین اتمام رقابت و انجام رابطه جنسی فاصله باشد. در مورد تمرینات ورزشی هم بستگی به شدت تمرین و سنگینی برنامه دارد. طبق تحقیقات انجام شده داشتن رابطه جنسی پس از مسابقات ورزش یا ورزش های سنگین، اثرات ‌منفی روان شناختی و فیزیکی برای ورزشکار دارد.

آیا رابطه جنسی خوی جنگجوی ورزشکار را از بین میبرد؟

در رابطه با تلاش ورزشکار و جدیت او در تمرین ها این مسئله مربوط به تصور فردی تلقین و خرافات است. همانطور که گفته شد رابطه معنا داری در این مورد پیدا نشده است اما ممکن است چون ورزشکار پس از رابطه جنسی به آرامش روحی و روانی می رسد، از حداکثر تلاش خود در مسابقه استفاده نکند که در حقیقت این یک مسئله روا نیست تا علمی!

یک تحقیق معتبر نشان داده است که ارگاسم ناشی از رابطه جنسی، می تواند باعث کاهش فشار خون سیستولی در روز بعد شود. و در هیچ مورد از عملکردهای ورزشکار تاثیر منفی ندارد.

نقش تستوسترون بر ساخت عضله

بهتر است کمی در مورد هورمون تستوسترون بدانیم؛ تستوسترون هورمونی است که باعث رشد می شود و برای ساخت توده های عضلانی بسیار ضروری است. در طول رابطه جنسی سطح تستوسترون افزایش پیدا می کند و بعد از ارگاسم به حد طبیعی خود بر میگردد و از این سطح پایین تر نمی آید.

چیزی که از تمامی تحقیقات بدست آمده است را می توان در یک جمله خلاصه کرد “داشتن فعالیت فیزیکی و بدنی منظم، فعالیت جنسی شما را تقویت می بخشد و برعکس هرچه فعالیت جنسی منظم تر باشد باعث بهتر شدن عملکرد ورزشی شما می شود.”

 فعالیت جنسی برای ورزشکاران و بدنسازان ضرری ندارد و مانعی برای ساخت و رشد توده عضلانی نیست و چون باعث کاهش استرس و آرامش روانی می شود می تواند ورزشکار را به سمت عملکرد بهتر سوق دهد.

باید به چند نکته توجه کرد

بعد از رابطه جنسی، اکسی توسین افزایش پیدا می کند و ممکن است ورزشکار برای حدود ۴ ساعت احساس ضعیف بودن کند پس بهتر است این فاصله زمانی رعایت شود تا هورمون ها به سطح طبیعی خود برگردند.

 اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید انجام فعالیت های جنسی نه تنها باعث ضرر به بدن ورزشکار نمی شوند بلکه در این راه به او کمک می‌کنند. بعد از انزال مقدار زیادی روی از دست می دهید که بهتر است این ماده معدنی حتماً در رژیم غذایی ورزشکاران گنجانده شود.

منبع: nationalgeographic