Manchester United

بارسلونا برای اولین بار در فصل گذشته تبدیل به پردرآمدترین باشگاه فوتبال اروپا شد.

طبق “لیگ پول” موسسه تحقیقی دلویت (یکی از چهار موسسه حسابرسی معتبر جهان) این باشگاه در فصل ۱۹-۲۰۱۸ فوتبال اروپا ۷۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار پوند درآمد داشته است.

رئال مادرید که فصل قبل از آن بیشترین درآمد را داشت، در این فصل با ۶۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند در رتبه دوم قرار گرفت و منچستر یونایتد با ۶۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار پوند، سومین باشگاه پردرآمد باشگاه اروپا بود.

این طور که گفته می‌شود “موقعیت منچستر یونایتد به عنوان پردرآمدترین باشگاه فوتبال انگلیس فصل آینده به خطر خواهد افتاد.”

چرا بارسلونا اول است؟

Lionel Messi

در بیست و سه باری که موسسه دلویت، این آمار را منتشر کرده است هرگز اختلاف بین تیم اول با دوم این اندازه (۸۳ میلیون یورو/ ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پوند) نبوده است.

جهش‌های درآمدی سال به سال بارسا به دلیل زیر نظر گرفتن فعالیت‌های بازارپردازی و صدور پروانه بارسلونا توسط خود باشگاه است.

دن جونز، یکی از اعضای تیم تحقیق دلویت گفت: “بارسلونا یک مثال مشخص از باشگاهی است که خودش را به خوبی با تغییرات بازار وفق داده است. کاهش اتکا به درآمد ناشی از حق پخش و تمرکز روی افزایش درآمدهای تحت کنترل خودش است.”

دلویت پیشبینی می‌کند که بارسلونا سال آینده هم عنوان پردرآمدترین تیم اروپا را حفظ کند و همچنین در سال‌های آینده تبدیل به اولین باشگاهی شود که توانسته به درآمد یک میلیارد یورو در یک فصل فوتبال برسد.

مشکل منچستر یونایتد چیست؟

عربستان سعودی شایعه خرید منچستر یونایتد را تکذیب کرد | Euronews

دلویت می‌گوید که “راه‌های زیادی در ارتباط با برآورد ثروت و ارزش باشگاه‌های فوتبال” وجود دارد اما این موسسه به طور مشخص ترازنامه مالی باشگاه‌ها را بررسی کرده است.

پول ناشی از حق پخش مهم‌ترین درآمد باشگاه‌ها است که حدود ۴۴ درصد درآمد آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

درآمد سالانه منچستر یونایتد از ۵۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار پوند به ۶۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار پوند رسیده است اما دلویت پیشبینی می‌کند که درآمد این باشگاه در فصل ۲۰-۲۰۱۹ بین ۵۶۰ تا ۵۸۰ میلیون پوند باشد؛ که بخشی از این کاهش درآمد به دلیل راه نیافتن این تیم به لیگ قهرمانان فوتبال اروپا است.

دلویت می‌گوید که طبق برآوردهایش “شیاطین سرخ فصل آینده به پایین‌ترین رتبه‌شان در لیگ پول می‌رسند. این قضیه خطر از دست رفتن موقعیت آن‌ها به عنوان پردرآمدترین تیم لیگ برتر که از زمان آغاز انتشار این آمار در اختیار داشتند را افزایش می‌دهد.”

تاتنهام پادشاه لندن

تیم‌های لیگ برتر فوتبال انگلیس با کسب ۸ جایگاه حضوری پر رنگ در میان ۲۰ تیم برتر “لیگ پول” دارند.

تاتنهام با درآمد ۴۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری (۲۱ درصد افزایش) حضور در رتبه هشتم، بالاترین جایگاه تاریخش در لیگ پول را بدست آورده است.

دلویت می‌گوید که این جهش در افزایش درآمد ناشی از منابع تبلیغاتی و حق پخش به دنبال رسیدن تاتنهام به فینال لیگ قهرمانان و حضور در ورزشگاه جدید به دست آمده است.

تاتنهام الان بیشتر از هر باشگاهی در لندن درآمد دارد. چلسی (۴۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار پوند) در رتبه نهم این جدول است و آرسنال (۳۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پوند) به دنبال تکرار ناکامی در کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برای اولین بار از میان ۱۰ تیم برتر خارج شده و در رتبه یازدهم ایستاده است.

تاثیر رونالدو

پایان دوران رونالدو در رئال؛ فوق ستاره پرتغالی به یوونتوس پیوست | خبرگزاری بین المللی شفقنا

تحقیق دلویت شامل مبلغ انتقال بازیکن نمی‌شود. مجموع درآمدی که ۲۰ تیم برتر دنیا در فصل ۱۹-۲۰۱۸ به دست آوردند ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوند بود.

یوونتوس، قهرمان فوتبال ایتالیا (رتبه دهم با ۴۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند درآمد) بار دیگر به جمع ۱۰ تیم بالای جدول بازگشته است و دلویت می‌گوید که انتقال کریستیانو رونالدو از رئال مادرید موجب “افزایش جذابیت تجاری یوونتوس” شده است.

تعداد دنبال‌کننده‌های (فالوئر‌های) رونالدو در اینستاگرام از مجموع دنبال‌کننده‌های رئال مادرید و بارسلونا بیشتر است.

دلویت می‌گوید: “در نتیجه این اتفاق یووه شاهد افزایش درآمد تجاری‌ بود که بخشی از این افزایش در نتیجه محبوب‌تر شدن نام تجاری آن در فصل ۱۹-۲۰۱۸ بود. بخشی از درآمد باشگاه همچنین به دلیل بهبود بازاریابی در نتیجه حضور این بازیکن فوق‌العاده بود.”

در میان ۱۰ تیم برتر این فهرست همچنین نام بایرن مونیخ (رتبه چهارم با ۵۸۱ میلیون ۸۰۰ هزار پوند)، پاری‌سن‌ژرمن (رتبه پنجم با ۵۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند)، منچستر سیتی (رتبه ششم با ۵۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار پوند) و لیورپول (رتبه هفتم با ۵۳۳ میلیون پوند) دیده می‌شود.

منبع:bbc.com