با سلام خدمت شما همراهان عزیز سایت فراورزش!

اولین بار در سال ۱۹۲۱ از رژیم کتوژنیک برای معالجه صرع مقاوم به درمان استفاده شد. تقریباً برای یک دهه ، رژیم کتوژنیک در جهان پزشکی به عنوان یک رژیم درمانی برای برخی بیماری ها استفاده می­شد. امروزه رژیم کتوژنیک به عنوان یک فرمول سریع کاهش وزن، نسبتاً جدیده که در کوتاه مدت در کاهش وزن بسیار مؤثره !!!

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچربیه که شباهت های زیادی به رژیم های اتکینز و رژیم های کم کربوهیدرات داره. کاهش کربوهیدرات دریافتی، بدن رو در شرایط کتوز قرار می­ده. در این هنگام، بدن در استفاده از چربی ها برای تولید انرژی بسیار کارآمد میشه و بدن میره به سمت مصرف بیشتر ذخایر چربی که این خودش کاهش توده چربی بدن رو به دنبال داره!

چون رژیم غذایی ما ایرانیا به طور کلی پُر کربوهیدرات هست، معمولا مدتی (معمولا یک هفته تا ۱۰ روز) طول میکشه تا با این نوع رژیم غذایی (کتوژنیک) سازگار بشیم، و از طرفی یکی از سازگاری هایی که در طول این رژیم در بدن ما ایجاد میشه، اینه که سوخت غالب مغز ما از گلوکز به کتون تغییر می کنه!

    1. رژیم کتوژینک استاندارد: این رژیم شامل ۵% کربوهیدرات، ۷۵% چربی و ۲۰% پروتئینه.

    2. رژیم کتوژنیک چرخه ای: این رژیم شامل دوره هایی از مصرف کم کربوهیدراته، مثل؛ ۵ روز کتوژنیک و به دنبال اون، ۲ روز مصرف کربوهیدرات بالاست.
    3. رژیم کتوژنیک هدفمند: این رژیم به شما این امکان رو میده تا کربوهیدرات ها رو با توجه، حجم و شدت، تواتر و نوع تمرینتون اضافه کنید، که این نوع رژیم معمولا برای ورزشکارا کاربرد داره!
    4. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این شبیه به یک رژیم کتوژنیک استاندارده ، اما حاوی پروتئین بیشتریه. این نسبت اغلب ۶۰٪ چربی ، ۳۵٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدراته.

این نکته رو بگم که خودسرانه از رژیم های غذایی خاصی استفاده نکنید و برای داشتن یک برنامه غذایی متناسب با هدفتون، حتما به متخصصین تغذیه مراجعه کنید.

برنامه غذایی افراد دیگه رو هم استفاده نکنید! هر برنامه اصولی که توسط متخصص تغذیه تنظیم میشه، بر اساس کلی اصول و ویژگی های فردی تنظیم میشه!!!

“موفق و تندرست باشید”

” هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع : Www.Faravarzesh.com “

مرجع مطلب: 

https://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-101#types