قصد داریم ۱۰ مزیت برتر ورزش منظم را خدمت شما همراهان همیشگی سایت فراورزش ارائه نماییم. ورزش به‌تمامی گونه‌های فعالیت فیزیکی بدن گفته می‌شود که شرکت‌کنندگان آن می‌توانند به‌صورت منظم و سازمان‌یافته یا گاه‌به‌گاه در آن شرکت کنند و از آن برای بهبود تناسب‌اندامشان یا فراهم آوردن سرگرمی و تفریح بهره ببرند.

۱-افزایش حس خوشبختی

تحقیقات نشان داده است که ورزش باعث بهبود روحیه و کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس می‌شود. در قسمت‌هایی از مغز تغییراتی ایجاد می‌کند که استرس و اضطراب را تنظیم می‌کنند. همچنین می‌تواند حساسیت مغزی را برای هورمون‌های سروتونین و نوراپی نفرین که باعث تسکین احساس افسردگی می‌شوند، افزایش دهد. علاوه بر این، ورزش می‌تواند تولید اندورفین را که برای کمک به ایجاد احساسات مثبت و کاهش درک درد شناخته‌شده است افزایش دهد. ورزش علائم اضطراب را کاهش داده و همچنین می‌تواند کمک کند تا از وضعیت روانی خودآگاهی بیشتری داشته باشید. جالب اینجاست که مهم نیست که شدت تمرین شما چقدر است زیرا ورزش بدون توجه به‌شدت تمرین شما بر خلق‌وخوی شما تأثیر می‌گذارد. در مطالعه‌ای بر روی ۲۴ زنی که مبتلابه افسردگی بودند نتایج تحقیقات نشان داد که ورزش با هر شدتی، میزان افسردگی را کاهش می‌دهد. در سوی مقابل تحقیقات صورت گرفته بر روی ۲۶ زن و مرد سالم که به‌طورمعمول ورزش می‌کردند ولی بعد از مدتی ورزش را ترک یا متوقف کرده‌اند نتایج پژوهش نشان داد که خلق‌وخوی منفی در بین این افراد افزایش پیداکرده است.

۱۳ راه برای رسیدن به خوشبختی

۲-کاهش وزن

مطالعات نشان داده‌اند که عدم تحرک عامل اصلی در افزایش وزن و چاقی است برای درک تأثیر ورزش در کاهش وزن، درک رابطه بین ورزش و مصرف انرژی مهم است. بدن شما انرژی خود را به سه روش مصرف می‌کند: هضم غذا، ورزش و حفظ عملکردهای بدن مانند ضربان قلب و تنفس. کاهش کالری دریافتی میزان متابولیسم شمارا کاهش می‌دهد و این باعث کاهش وزن می‌شود. برعکس، ثابت‌شده است که ورزش منظم میزان متابولیسم شمارا افزایش می‌دهد که باعث سوزاندن کالری بیشتری و کاهش وزن می‌شود.

فواید کاهش وزن ؛ 14 تاثیر کاهش وزن که نمی دانید!

۳- سلامت عضلات و استخوان‌ها

ورزش در ساخت و حفظ قدرت عضلات و استخوان‌ها نقشی اساسی دارد. فعالیت جسمی مانند وزنه‌برداری می‌تواند عضله سازی را هنگامی‌که با دریافت پروتئین کافی همراه است تحریک کند. ورزش به آزادسازی هورمون‌هایی کمک می‌کند که توانایی عضلات شمارا در جذب اسیدهای آمینه تقویت می‌کنند. با افزایش سن، افراد تمایل به از دست دادن توده و عملکرد عضلانی خوددارند که می‌تواند منجر به جراحات و ناتوانی شود. فعالیت بدنی منظم برای کاهش از دست دادن عضلات و حفظ قدرت با افزایش سن ضروری است همچنین، ورزش علاوه بر کمک به جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالاتر، به ایجاد تراکم استخوان نیز کمک می‌کند.

بیماری های استخوانی - پزشکت

۴- افزایش سطح انرژی

ورزش می‌تواند یک تقویت‌کننده واقعی انرژی برای افراد سالم و همچنین مبتلایان به بیماری‌های مختلف باشد. طبق پژوهش صورت گرفته از ۳۶ نفر که احساس خستگی را گزارش داده بودند نشان داد که شش هفته ورزش منظم باعث کاهش احساس خستگی در افراد می‌گردد. علاوه بر این، ورزش می‌تواند سطح انرژی را برای افرادی که از سندرم خستگی مزمن (CFS) و سایر بیماری‌های جدی رنج می‌برند، به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. ورزش باعث افزایش سطح انرژی در افرادی می‌شود که از بیماری‌های پیش‌رونده مانند سرطان، HIV / AIDS و مولتیپل اسکلروزیس رنج می‌برند.

افزایش سطح انرژی و استقامت - تستومیل

۵- کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن

کمبود فعالیت بدنی منظم دلیل اصلی بیماری مزمن است. تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم باعث بهبود حساسیت به انسولین، تناسب قلب و عروق و ترکیب بدن می‌شود، اما فشارخون و سطح چربی خون را کاهش می‌دهد. در مقابل، عدم ورزش منظم حتی در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به افزایش قابل‌توجهی چربی در شکم شود که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، فعالیت بدنی روزانه برای کاهش چربی شکم و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن توصیه می‌شود.

وب سایت دکتر سعید شفیعیان :: سن ابتلا به بیماری قلبی در ایران کاهش یافت

۶- سلامت پوست

پوست شما می‌تواند تحت تأثیر میزان استرس اکسیداتیو در بدن شما قرار گیرد. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌اکسیدان دفاعی بدن نتواند صدمه‌ای که رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها وارد می‌کند به‌طور کامل‌ترمیم کند. این امر می‌تواند به ساختارهای داخلی آن‌ها آسیب برساند و پوست شمارا خراب کند ورزش منظم می‌تواند تولید آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی بدن را که به محافظت از سلول‌ها کمک می‌کنند، افزایش دهد. ورزش می‌تواند جریان خون را تحریک کرده و سازگاری سلول‌های پوستی را القا کند و باعث به تأخیر افتادن پیری پوست شود.

علت افتادگی پوست چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ - لافارر

۷- سلامت مغز و حافظه

ورزش می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از حافظه و قوه تفکر شما محافظت نماید. برای شروع، ضربان قلب شمارا افزایش داده که این امر سبب افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز می‌شود. همچنین می‌تواند باعث تولید هورمون‌هایی شود که می‌توانند رشد سلول‌های مغزی را افزایش دهند. علاوه بر این، توانایی ورزش در جلوگیری از بیماری‌های مزمن می‌تواند برای مغز شما مفید باشد، زیرا عملکرد آن می‌تواند تحت تأثیر این بیماری‌ها قرار گیرد. فعالیت منظم به‌ویژه برای بزرگ‌سالان بسیار مهم است زیرا از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

سلامت مغز با چند راهکار ساده

طبق منابع علمی معتبر ثابت‌شده است که ورزش باعث می‌شود تا هیپوکامپ، بخشی از مغز که برای حافظه و یادگیری بسیار مهم است، رشد کند. درنهایت می‌توان با اطمینان گفت که ورزش می‌تواند باعث کاهش تغییرات مغزی شود که این عمل می‌تواند از آلزایمر و اسکیزوفرنی جلوگیری کند.

۸- افزایش آرامش و کیفیت خواب

ورزش می‌تواند در افزایش کیفیت خواب و دست‌یابی به حس آرامش به شما کمک کند. در موضوع رابطه ورزش باکیفیت خواب می‌توان به این مورداشاره کرد که کاهش انرژی که در حین ورزش اتفاق می‌افتد می‌تواند باعث تحریک بهبودی کیفیت خواب در طول شبانه‌روز شود. علاوه بر این، تصور بر این است که افزایش دمای بدن که در هنگام ورزش اتفاق می‌افتد با کمک به کاهش آن در هنگام خواب، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. بسیاری از مطالعات در مورد تأثیر ورزش بر خواب به نتایج مشابهی رسیده‌اند:

  • یک مطالعه نشان داد که ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​تا شدید در هفته می‌تواند تا ۶۵٪ بهبود کیفیت خواب را فراهم کند.
  • در پژوهش دیگری که از ۱۷ نفر مبتلابه بی‌خوابی بودند به عمل آمد به این نتیجه رسیدند که: ۱۶ هفته فعالیت بدنی کیفیت خواب را افزایش می‌دهد و به ۱۷ فرد مبتلابه بی‌خوابی کمک کرد خواب طولانی‌تر و عمیق‌تری نسبت به گروه تحت کنترل داشته باشند. همچنین به آن‌ها کمک کرد تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشند.

راه هایی برای افزایش کیفیت خواب - زومیت

۹-کاهش درد

درد مزمن می‌تواند ناتوان‌کننده باشد، اما ورزش درواقع می‌تواند به کاهش آن کمک کند. درواقع، برای سال‌های طولانی، توصیه برای درمان درد مزمن استراحت و بی‌تحرکی بود. بااین‌حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ورزش به تسکین درد مزمن کمک می‌کند. بررسی چندین مطالعه نشان می‌دهد که ورزش به شرکت‌کنندگان مبتلابه درد مزمن کمک می‌کند تا درد خود را کاهش داده تحمل خود را در مقابل درد افزایش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند. علاوه بر این چندین مطالعه نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به کنترل دردی که با شرایط مختلف سلامتی مرتبط است، ازجمله کمردرد مزمن، فیبرومیالژیا و اختلال شانه بافت نرم مزمن کمک کند

راهکار‌های طبیعی برای کاهش درد و التهاب عضلات

 

۱۰-بهبود عملکرد جنسی

انجام یک ورزش منظم می‌تواند سیستم قلبی عروقی را تقویت کند، گردش خون را بهبود بخشد، انعطاف‌پذیری عضلات را افزایش دهد که همگی این موارد می‌تواند باعث بهبود عملکرد جنسی شما شود. فعالیت بدنی می‌تواند عملکرد جنسی و لذت جنسی را بهبود ببخشد و همچنین باعث افزایش دفعات فعالیت جنسی می‌شود. گروهی از زنان در ۴۰ سالگی گزارش داده‌اند وقتی‌که ورزش‌های شدیدتری مانند دوومیدانی و تمرین با وزنه را در سبک زندگی خود جای‌داده‌اند بیشتر اوقات ارگاسم را تجربه می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داد که یک‌روال ساده شش‌دقیقه‌ای پیاده‌روی در خانه به ۴۱ مرد کمک کرد تا ۷۱٪ علائم اختلال نعوظ خود را کاهش دهند. مطالعه دیگری که روی ۷۸ مرد کم‌تحرک انجام شد نشان داد که چگونه ۶۰ دقیقه پیاده‌روی در روز (به‌طور متوسط ​​سه و نیم روز در هفته) رفتار جنسی آن‌ها را بهبود بخشیده است. علاوه بر این، یک مطالعه دیگر نشان داد که زنان مبتلابه سندرم تخمدان پلی کیستیک که می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد، با تمرین مقاومتی منظم، به مدت ۱۶ هفته، میل جنسی خود را افزایش دادند.

 

سخن پایانی

ورزش مزایای خارق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند تقریباً همه جنبه‌های سلامتی شمارا از داخل به خارج بهبود بخشد. فعالیت بدنی منظم می‌تواند تولید هورمون‌هایی را افزایش دهد که باعث می‌شود احساس شادی بیشتری داشته باشید و به خواب بهتر کمک کند. همچنین می‌تواند ظاهر پوست شمارا بهبود بخشد، به شما در کاهش وزن کمک کند، خطر بیماری‌های مزمن را کاهش داده وزندگی جنسی شمارا بهبود بخشد. چه یک ورزش خاص را انجام دهید و چه دستورالعمل ۱۵۰ دقیقه فعالیت در هفته را دنبال کنید، به‌طور حتم سلامتی خود را از بسیاری جهات بهبود خواهید بخشید.

 

منبع: health online

 

کپی‌برداری با ذکر منبع:faravarzesh.com