چگونه در پنج مرحله مدیر ورزشی شویم؟

 

آیا شما ورزش می‌کنید و می‌خواهید آن را تبدیل به حرفه خود کنید؟ اگر در این فکر هستید بهترین انتخاب را انجام داده‌اید چون این حرفه پتانسیل زیادی برای پیشرفت دارد. وقتی به یک مدیر ورزشی فکر می‌کنیم سریعاً استخدام مربی، خرید بازیکن در فکرمان تداعی می‌شود اما درواقع این حرفه ابعاد دیگری را نیز دربرمی گیرد که شامل: بازاریابی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، مدیریت رویدادها و مدیریت روابط افراد هستند.

ممکن است این سؤال را داشته باشید که از کجا شروع کنم؟

در جواب باید بگوییم که هیچ راه دقیقی برای تبدیل‌شدن به یک مدیر ورزشی وجود ندارد. بعضی از مدیران ورزشی قبلاً ورزشکاران حرفه‌ای بودند در حالی برخی دیگر در خارج از زمین کار می‌کردند یا برخی دیگر از صنایع دیگر به این حرفه گرایش پیداکرده‌اند. و برخی دیگر از باشگاه ای کوچک محلی شروع کرده‌اند و پیشرفت کرده‌اند.

 

۵ گام اساسی برای تبدیل‌شدن به یک مدیر ورزشی

 

۱-داشتن مدرک تحصیلی مدیریت ورزشی

اولین گام اساسی برای تبدیل‌شدن به یک مدیر ورزشی داشتن تحصیلات آکادمیک در حوزه مدیریت ورزشی است. امروزه رشته مدیریت ورزشی در بیشتر دانشگاه‌ها در دسترس است و افراد علاقه‌مند به این رشته می‌توانند در آن تحصیل کنند و مهارت‌های یک مدیر ورزشی را کسب کنند.

به‌طور خاص برای تبدیل‌شدن به یک مدیر ورزشی طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها لازم است. یک مدیر ورزشی باید با موضوعاتی همچون روابط عمومی، مدیریت منابع انسانی، طراحی رویدادها، شناخت سازمان‌ها آشنایی کامل داشته باشند که یادگیری تمامی این مهارت‌ها نیازمند مطالعه و تحصیل در رشته مدیریت است و نمی‌توان تمامی این مهارت‌ها را از طریق تجربه به دست آورد. غالباً مشاغل سطح بالا نیازمند دانش عمیقی است و یک مدیر ورزشی باید خود را بادانش روز هماهنگ نماید.

۲- دوره کارآموزی بگذرانید

قبل از ورود به هر شغل و حرفه‌ای لازم است در حوزه مربوط به‌طور آزمایشی کارکرده باشید تا تجربه کسب کنید چون محیط کار واقعی همراه با مسئولیت است و فرصتی برای آزمون خطا وجود ندارد. و یک اشتباه می‌تواند منجر به وارد آمدن خسارت جبران‌ناپذیری به سازمان یا شرکت شود.

۳-تجربه کسب کنید

مانند اکثر صنایع هر چه بیشتر تجربه کسب کنید در مقابله با مشکلات و موانع بهتر عمل خواهید کرد. برای کسب تجربه چندین روش وجود دارد:

  • در دانشگاه خود به یک تیم یا باشگاه ورزشی بپیوندید و کارهای مدیریتی بر عهده بگیرید.
  • به‌صورت داوطلبانه در باشگاه‌های ورزشی محلی مشغول به کار شوید.
  • با مدیران ورزشی ارتباط برقرار کنید و از تجربیات آنان بهره‌مند شوید

۴-جایگاه خود را مشخص کنید و گواهی و مدرک معتبر تهیه کنید

بعد از کسب تجربه‌های متنوع و یادگیری مهارت‌های گوناگون مدیریتی جایگاه خود را مشخص کنید و برای مهارت‌هایی که یاد گرفته‌اید گواهینامه تهیه کنید. چون در برخی مراکز و سازمان صرف داشتن مهارت کافی نیست و باید شما گواهینامه معتبر داشته باشید.

مانند اکثر صنایع شما باید با توجه به مهارت‌ها و تجربه‌های منحصربه‌فردی که دارید مسیر مشخصی برای خود انتخاب کنید و برای حوضه ورزشی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید مهارت‌های جدید و متناسب با آن را کسب نمایید و از خود بپرسید که آیا رشته انتخابی من نیاز به گواهینامه خاصی دارد؟ به‌عنوان‌مثال برای فعالیت در لیگ AFL استرالیا به‌عنوان ایجنت ورزشی باید اعتبار سنجی رسمی انجام دهید.

۵-شبکه‌سازی کنید و از آن استفاده نمایید

در میان تمام مراحل اشاره‌شده شبکه‌سازی از پیچیده‌ترین قسمت‌ها به شمار می‌آید. صنعت ورزش فضایی رقابتی و نیازمند برقراری ارتباط با افراد مختلف برای نیل به اهداف تعیین‌شده هست و مدیر ورزشی باید با برقراری ارتباط با افراد از جریانات و صنف‌های مختلف درراه رسیدن به اهداف سازمان یا باشگاه خود قدم بردارد. شبکه‌سازی و برقراری ارتباط چرخه‌ای بسیار پیچیده است که افراد مختلف را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

راه‌های شبکه‌سازی و چگونگی گسترش شبکه ارتباطی

  • مطالعه کردن در بخش‌های مختلف و مشارکت کردن در سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت ورزش می‌تواند شمارا با افراد مختلف آشنا کند به‌عنوان‌مثال استاد شما دارای شبکه ارتباطی مختص به خودش است که شما با برقراری ارتباط با استادتان می‌توانید خواسته یا ناخواسته به شبکه ارتباطی او دسترسی پیدا کنید.
  • به انجمن‌ها، باشگاه‌ها و یا گروه‌های مختلف فعال در حوزه ورزش بپیوندید و با آن‌ها کار کنید و روابط کاری مداوم شما با انها این امکان را فراهم می کند تا ارتباط عمیق تری هم با افراد درگیر در رویداد ها و هم فرایند برگزاری رویداد ها داشته باشید.
  • خلاق باشید یک صفحه شخصی در شبکه های اجتماعی و یا وبلاگ راه‌اندازی کنید و از این طریق با افراد فعال در ورزش ارتباط برقرار کنید و شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.

منبع: فرا ورزش

کپی‌برداری با ذکر منبع