معمولا در ورزش حرفه ای اکثر ورزشکاران در سن مشخصی، از  دنیای ورزش حرفه ای کنار می روند ولی در این بین ورزشکارانی نیز وجود دارند که با حفظ آمادگی بدنی  به ورزش حرفه ای خود ادامه می دهند. در این جا قصد داریم این ورزشکاران را به شما همراهان عزیز معرفی کنیم:

۱-کازیوشی میورا – فوتبال

درحالی که بیشتر فوتبالیست‌های حرفه‌ای در میانه سی سالگی به حضورشان در میدان پایان می‌دهند، “کاتزو” با ۵۴ سال سن هنوز هم پا به توپ است و برای اف سی یوکوهاما در “جی لیگ” ژاپن به میدان می‌رود. او در سال ۲۰۱۷ مسن‌ترین فوتبالیست حرفه‌ای جهان شد و می‌خواهد هنوز هم به کارش ادامه دهد. حضور میورا در سال دو هزار و درحالی که ۳۳ ساله بود در تیم ملی ژاپن خاتمه یافت.

۲-تام بریدی – فوتبال آمریکایی

وقتی او در سال دو هزار وارد لیگ حرفه‌ای آمریکا شد در تیم نیوانگلند پاتریوت و به عنوان بازیکن ذخیره نیمکت‌نشین بود. او حالا با داشتن ۶ قهرمانی در کارنامه خود، پر افتخارترین بازیکن تاریخ لیگ فوتبال آمریکایی است. بریدی در سال ۲۰۲۰ و در سن ۴۳ سالگی به تیم “تامپا بی بوکا نیرز” پیوست و بازهم عنوان قهرمانی را تصاحب کرد.

۳-مارتینا ناوراتیلوا – تنیس

ناوراتیلوا بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ بدون وقفه شماره یک تنیس زنان جهان بود. او برنده ۱۸ جایزه بزرگ انفرادی بود که ۹ بار آن در ویمبلدون بوده است. ناوراتیلوا در سال ۱۹۹۴ از ورزش حرفه‌ای کناره گرفت، اما در سال دو هزار بازگشت موفقیت‌آمیزی داشت. او در سال ۲۰۰۶ و در سن ۴۹ سالگی در کنار باب برایان که ۲۲ سال جوان‌تر بود عنوان قهرمانی یو اس اوپن را کسب کرد.

۴-جرج فورمن – بوکس

جرج فورمن در دوران جوانی نبرد افسانه‌ای با محمد علی کلی داشت. فورمن در سال ۱۹۷۳ قهرمان جهان شد و یک سال بعد این عنوان را به محمد علی کلی واگذار کرد. ۲۰ سال بعد فورمن بازگشتی موفقیت‌آمیز داشت و در سن ۴۵ سالگی با پیروزی در مقابل مایکل مور (عکس) عنوان قهرمانی را پس گرفت. او از عنوان خود تا سن ۴۹ سالگی دفاع کرد.

۵-بیرگیت فیشر – قایقرانی

بیرگیت فیشر نخست برای آلمان شرقی و پس از وحدت برای جمهوری فدرال آلمان در مجموع شش بار در رقابت‌های المپیک حضور یافت و ۸ مدال طلا کسب کرد. آخرین مدال طلایش را در سن ۴۲ سالگی و در المپیک آتن در سال ۲۰۰۴ بدست آورد. او همچنین دارای ۲۷ مدال طلای قهرمانی جهان، ۶ نقره و ۴ برنز است.

۶-اسکار سوان – تیراندازی

او مسن‌ترین ورزشکاردر تاریخ است که موفق شده مدال المپیک بدست آورد. سوان (نفر دوم از سمت راست) در المپیک لندن در سال ۱۹۰۸ و المپیک استکهلم در سال ۱۹۱۲ شرکت کرد و در رشته تیراندازی برای سوئد موفق به کسب مدال شد. او پس از جنگ جهانی در سال ۱۹۲۰ و در حالی که ۷۲ ساله بود در المپیک آنتورپ بلژیک هم حضور یافت و مدال نقره کسب کرد. او در مجموع دارای ۳ مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز است.

۷-جینی لونگو – دوچرخه‌سواری

هیچ دوچرخه‌سواری ماننده جینی لونگو فرانسوی در جهان موفق نبوده است. او دارای ۱۳ عنوان قهرمانی جهان و یک عنوان قهرمانی المپیک و صدها عنوان پیروزی در رقابت‌های دوچرخه‌سواری ملی و بین‌المللی دیگر است. او آخرین عنوان قهرمانی جهان‌اش را در سال ۲۰۰۱ و درحالی که ۴۲ ساله بود تصاحب کرد. جینی لونگو هفت سال بعد در المپیک پکن تنها با اختلاف یک ثانیه مدال برنز را از دست داد.

۸-گوردی هاو – هاکی روی یخ

هاکی روی یخ یکی از ورزش‌های سخت و خشن است. او در تیم نیوانگند ویلرز هم‌تیمی پسران خود، مارک و مارتی بود. هاو فصل ۱۹۷۹/۱۹۸۰ دوباره به لیگ ملی هاکی کانادا بازگشت و ۸۰ بازی با ۴۱ گل زده انجام داد. او در مجموع یک هزار و ۷۶۷ بازی در لیگ ملی کانادا انجام داد که آخرین‌اش در سن ۵۲ سالگی بود.

۹-دارا تورس – شنا

دارا تورس در سال ۱۹۸۴ و در سن ۱۷ سالگی قهرمان المپیک شد. بعدا هفت سالی از میادین ورزشی دوری جست و در سن ۳۲ سالگی دوباره تن به آب زد و در المپیک سیدنی در سال دو هزار مدال دیگری را تصاحب کرد. دو سال بعد از تولد دخترش در المپیک پکن و در سن ۴۱ سالگی در ۵۰ متر آزاد و همچنین امدادی نیز دو مدال نقره را بدست آورد.

۱۰-نوریاکی کازای – پرش با اسکی

نوریاکی کازای هنوز هم در سن ۴۸ سالگی رسما به فعالیت ورزشی خود پایان نداده است، گرچه از سال ۱۹۸۸ به این سو برای نخستین بار در زمستان امسال در کادر تیم پرش با اسکی ژاپن حضور نداشت. کازای در سال ۱۹۹۲ و در سن ۲۰ سالگی قهرمان جهان شد و در سن ۴۲ سالگی در سال ۲۰۱۴ در سوچی مدال نقره المپیک را به گردن آویخت. او در مجموع دارای هشت مدال المپیک است.

۱۱-بی‌یورن دونکربک – موج سواری

بی‌یورن دونکربک از مادری دانمارکی و پدری هلندی متولد شد و از کودکی در جزیره گران کاناریا به موج سواری پرداخت. او در سن ۲۰ سالگی اولین عنوان قهرمانی جهان خود را بدست آورد. دونکربک در سال ۲۰۱۱ و در سن ۴۲ سالگی، چهل و دومین عنوان قهرمانی جهان خود را تصاحب کرد.

۱۲-جک نیکلاوس – گلف

وقتی جک نیکلاوس در سال ۱۹۸۶ موفق به تصاحب هجدهمین یو اس مستر در گلف آمریکا شد ۴۶ سال سن داشت. او هنوز هم مسن‌ترین ورزشکاری است که این عنوان را تصاحب کرده است. نیکلاوس هنوز هم فعال است و در آخرین تورنومنت بزرگی که شرکت کرد در سال ۲۰۰۵ بریتیش اوپن بود. او آخرین بار در فعالیت انتخاباتی برای دونالد ترامپ نیز توجه‌ها را به خود جلب کرد.

۱۳-خوان مانوئل فانخیو – اتومبیل رانی

او دارنده پنج عنوان قهرمانی جهان بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۷ در رقابت‌های اتومبیل‌رانی فرمول یک بود که تا سال ۲۰۰۳ رکورد جهانی به حساب می‌آمد. این رکورد را میشائیل شوماخر در آن سال تصاحب کرد. فانخیو البته هنوز هم مسن‌ترین قهرمان جهان محسوب می‌شود. او آخرین عنوان قهرمانی جهان را در سن ۴۶ سالگی بدست آورد. ناگفته نماند، این راننده آرژانتینی گواهینامه رانندگی خود را در سن ۵۰ سالگی گرفته است.

۱۴-روبرت پاریش – بسکتبال

در تیم بوستون به بازیکنی افسانه‌ای تبدیل شد. با تیم سلتیکس سه‌بار عنوان قهرمانی لیگ بسکتبال آمریکا NBA را بدست آورد. پاریش در سن ۴۳ سالگی در تیم شیکاگو بولز با شماره “دو صفر” در سال ۱۹۹۷ و در کنار مایکل جردن به عنوان قهرمانی NBA دست یافت که مسن‌ترین قهرمان تاریخ این لیگ محسوب می‌شود.

۱۵-استفن پترهانزل – رالی

در شن‌های صحرا هیچ‌کس سریع‌تر از او نیست. استفن پترهانزل فرانسوی در سال ۲۰۲۱ و در سن ۵۵ سالگی موفق شد چهاردهمین پیروزی خود در رالی داکار را جشن بگیرد. او هشت بار با اتومبیل و شش بار با موتورسیکلت در سخت‌ترین رالی جهان پیروز شده است. البته کارلوس ساینز اسپانیایی با ۵۷ سال در سال ۲۰۲۰ مسن‌ترین برنده تاریخ رالی داکار است.